Droste efekt

Určitě už jste ho někdy viděli na některém z uměleckých děl – na obraze, fotografii, ve filmu či v reklamě. Droste efekt je vlastně obraz, ve kterém je ukrytý ten samý obraz a v něm zase znova a znova až do nekonečna. Typický je třeba záběr do televizního studia na monitor, na kterém je záběr na monitor a další monitor a další monitor a tak pořád dál. Stejně lze Droste efekt jednoduše zrealizovat za pomoci zrcadel.

Své jméno získal tento optický efekt podle obrázku na obalu kakaa Droste z roku 1904, na kterém je žena, držící dvě věci s obrázkem sebe sama – šálek a krabici kakaa. Na nich jsou zase menší obrázky téhož atd. Značka Droste patřila mezi přední dodavatele kakaa v Holandsku. Tento obrázek byl po mnoho desetiletí a stále ještě je s drobnými úpravami symbolem domova. O širší rozšíření toho termínu se údajně zasloužil básník a publicista Nico Scheepmaker v druhé polovině 70. let 20. století.
Droste efekt, který se tak tehdy samozřejmě ještě nejmenoval, byl použit například Giotto di Bondonem v roce 1320 v jeho Stefaneschiho triptychu. Ve středověkých knihách najdeme mnoho příkladů obrázků, které obsahují knihu samu, nebo obrázek okenní tabule v kostelech zobrazujících to samé miniaturní okno.
Droste efekt byl použit také na obalech másla značky Land O'Lakes zobrazující indiánskou ženu, která drží balíček másla s obrázkem jí samotné. Podobně použila stejný efekt firma Morton Salt. Také obal gramofonové desky skupiny Pink Floyd z roku 1969, konkrétně jejího alba Ummagumma zobrazuje členy skupiny sedící a stojící u zdi, na níž je obraz. Na obraze je namalována ta samá scéna jen v pozměněném rozestavení členů skupiny a pokračuje to se všemi čtyřmi členy kapely. U čtvrtého člena byl použit obraz z jejich předchozího alba A Saucerful of Secrets. 
Také populární logo sýru Veselá kráva užívá stejný Droste efekt, protože její náušnice jsou krabičkami sýru, na nichž je opět obrázek stejné krávy a tak dál až do nekonečna.
V roce 1956 použil holandský výtvarník M. C. Escher Droste efekt v neobvyklé litografii s názvem „Print Gallery“. Ukazuje mladého muže prohlížejícího si obrazy na výstavě v galerii. Mezi budovami zobrazenými na tisku paradoxně vidí tu samou galerii, v níž sám stojí.
Droste efekt využívají některé fotografické či grafické programy, které používají takzvaný Droste editor. Zvolenou část fotografie stočí do spirály a vytvářejí opakující se motiv. Pro takovou úpravu se ale nehodí jakýkoli obraz či fotografie. Je vhodné si proto vybrat obraz s výraznou centrální oblastí a dostatečně velkým okolím.
Právě digitální umění, ať už fotografie či grafika, případně kombinace obou, využívá Droste efekt v současnosti nejčastěji. Objevuje se také v reklamě, v komiksech, ale třeba i v animovaných filmech, jako jsou například The Simpsons. Droste efekt využívají také animovaná gify. Jsou vytvořeny tak, že „nekonečně“ zoomují do stejného obrázku se znázorněním stejného obrázku. Jeden z prvních takových gifů využívajících Droste efekt byl gif nazvaný „Fraktální babička“, který zobrazoval ženu v modrém, která má na ruce kopii sebe sama. První známý post s tímto gifem pochází z webu s fotografiemi a obrázky Moonbuggy, který má Google poprvé uložený ze 7. listopadu 2007. A pak se podobný styl obrázků rychle rozšířil.

Více z této kategorie: « Bodyart Dvousmyslné obrázky »

Staňte se našim fanouškem

Nejlepší optický klam

  • Bezhlavý hokejista
    Bezhlavý hokejista

    V tomhle chumlu trupů a končetin je na první pohled těžké se zorientovat, ale už na ten druhý vás upoutá bezprizorní helma bez pána. Měl některý fotograf takové štěstí nebo se spíše díváme na práci Photoshopu?

Náhodný optický klam

  • Černá židle

    Někdy i obyčejné reklamní fotografie dokáží zamávat naší realitou. Unikátní odraz světla a stínu na této židli způsobil, že chvíli vypadá, jako kdybyste se na ni dívali zepředu ale už za pár vteřin je to naopak. Koupili byste si takovou židli?

 Cheap Jerseys 90